Η εβδομαδιαία τοπική εφημερίδα «Παλμός της Γλυφάδας» δημοσίευσε στο φύλλο του Σαββάτου 6 Ιουλίου 2024 ρεπορτάζ για τον Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης. Σε αυτό φιλοξενούνται συνεντεύξεις από δύο Συμπαραστάτες, τον Δημήτρη Κιούκη από το Δήμο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης και την Αναστασία Ευαγγέλου από το Δήμο Ελληνικού Αργυρούπολης, ενώ γίνεται επίσης ιδιαίτερη αναφορά στο Παρατηρητήριο. Αναδημοσιεύουμε ολόκληρο το ρεπορτάζ με την άδεια της εφημερίδας, με τις ευχαριστίες μας για την αναφορά του Παρατηρητηρίου.
Περιεχόμενα
Συνέντευξη: Αναστασία Ευαγγέλου
Ένας Συμπαραστάτης για κάθε πρόβλημα!
Εισαγωγή
Ο θεσμός του «Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης» αποτελεί έναν άλλο εναλλακτικό τρόπο επίλυσης «εξειδικευμένων» διαφορών μεταξύ των ΟΤΑ και των Δημοτών και παρόλο που εφαρμόζεται εδώ και δύο θητείες περίπου – αν και θεσπίστηκε με το άρθρο 77 ν. 3852/2010, τον γνωστό σε όλους μας «Καλλικράτη» και τροποποιήθηκε στη συνέχεια με τον ν. 4555/2018, παραμένει ο γνωστός «άγνωστος» για την πλειοψηφία των πολιτών. Δεν είναι μάλιστα λίγες και οι περιπτώσεις εκείνες που από πλευράς Διοίκησης δεν εκκινούν τη διαδικασία, ή δεν πετυχαίνουν να εκλεγεί.
Ο «Παλμός» στην προσπάθεια να κάνει το θεσμό πιο γνωστό και χρήσιμο για τους πολίτες φιλοξενεί στο σημερινό φύλλο του συνεντεύξεις από δύο Συμπαραστάτες, τον Δημήτρη Κιούκη από το Δήμο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης και την Αναστασία Ευαγγέλου από το Δήμο Ελληνικού Αργυρούπολης.
Στόχος του είναι να είναι δίπλα στον δημότη και να συνεργάζεται με τις υπηρεσίες, ώστε τελικά να μπορεί να προτείνει λύσεις εφικτές που θα κάνουν ευκολότερη τη ζωή όλων.
Συνέντευξη
Δημήτρης Κιούκης
Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης του Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης
ο θεσμός είναι πολύ χρήσιμος σε Δήμους όπου οι συνενώσεις οδηγούν σε αποξένωση του Δημότη και τελικά στην αποχή από τα Δημοτικά δρώμενα
[Π]: Έχετε εκλεγεί Συμπαραστάτης μετά από πρόταση της Διοίκησης του Δήμου. Πόσο αμερόληπτος καθίσταται ο θεσμός;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΙΟΥΚΗΣ: Η επιλογή μου ως Συμπαραστάτη του Δημότη και της επιχείρησης έγινε μετά από προκήρυξη της θέσης από το Δημοτικό Συμβούλιο και ψηφοφορία όπως ορίζει ο νόμος. Για την θέση υπήρξαν δύο αιτήσεις, η δική μου και ενός ακόμη συνδημότη μας. Η υποψηφιότητά μου εγκρίθηκε με την αυξημένη πλειοψηφία που ορίζει ο νόμος και μάλιστα με υπερψήφιση και από συμβούλους της αντιπολίτευσης. Αυτός ο λόγος θεωρώ ότι δημιουργεί ακόμη μεγαλύτερες υποχρεώσεις να λειτουργήσω αμερόληπτα και ανεξάρτητα.
[Π]: Αποτελεί ο ρόλος του Συμπαραστάτη έναν ρόλο διακοσμητικό ή χρήσιμο;
Δ.Κ.: Είναι αλήθεια ότι θεσμός που για πρώτη φορά εγκρίθηκε με το Ν3852/10 δεν έχει υποστηριχθεί αρκετά από το σύνολο των Δήμων που έχουν υποχρέωση εκλογής συμπαραστάτη. Από τους 212 Δήμους που μπορούν να εκλέξουν Συμπαραστάτη, μόνο οι 42 έχουν επιλέξει ή έχουν καταφέρει να εξασφαλίσουν την απαραίτητη πλειοψηφία για την εκλογή του.
Προσωπικά πιστεύω ότι ο θεσμός είναι πολύ χρήσιμος σε μεγάλους Δήμους και Καλλικρατικούς Δήμους όπου οι συνενώσεις οδηγούν σε αποξένωση του Δημότη από την Δημοτική διοίκηση, σε αδιαφορία και τελικά στην αποχή από τα Δημοτικά δρώμενα.
[Π]: Πόσα περιστατικά/υποθέσεις έχετε μέχρι σήμερα κληθεί να διαχειριστείτε;
Δ.Κ.: Είναι σχεδόν καθημερινά τα θέματα που θέτουν οι πολίτες. Από τα σημαντικότερα ήταν αυτά που έχουν σχέση με τον Νέο ΓΟΚ και την επιβάρυνση που επέφερε στο περιβάλλον του Δήμου μας. Σε αυτό βέβαια ανταποκρίθηκε άμεσα ο Δήμαρχος με την αναστολή έκδοσης αδειών εν όψει και της απόφασης του ΣΤΕ στο οποίο έχουν προσφύγει κάτοικοι και Δήμοι.
Επίσης θέματα που αφορούν στην είσοδο και χρήση εγκαταστάσεων στις πλάζ από Δημότες και ΑΜΕΑ, παράπονα για θέματα δημοπράτησης χώρων, θέματα που αφορούν σε αιτήματα κοπής δένδρων ,καθαρισμού χώρων και άλλα θέματα για τα οποία χρειάζεται ο Δημότης να κατευθυνθεί στην αρμόδια υπηρεσία για την εξυπηρέτησή του.
[Π]: Ήταν εύκολα, δύσκολα, εκτός των αρμοδιοτήτων σας;
Δ.Κ.: Υπάρχουν και εύκολα αλλά και δύσκολα θέματα. Θέματα δίκαια που όμως για να λυθούν με ικανοποιητικό τρόπο για τον Δημότη θα πρέπει να κινηθεί η διοίκηση κατά τρόπο μη σύννομο ή παράτυπο, κάτι που δεν είναι αποδεκτό. Σε κάθε περίπτωση ο ρόλος του συμπαραστάτη είναι να διασφαλίζει εναλλακτικό τρόπο ικανοποίησης του δίκαιου αιτήματος του Δημότη.
Βέβαια υπάρχουν και θέματα εκτός αρμοδιοτήτων του συμπαραστάτη, κάτι που είναι λογικό αφού ο θεσμός δεν έχει ακόμη δημοσιοποιηθεί επαρκώς. Σε κάθε περίπτωση όπου μπορώ να φανώ χρήσιμος, το κάνω.
[Π]: Γνωρίζει ο κόσμος τι ακριβώς πρεσβεύει ο Συμπαραστάτης, ποιες οι αρμοδιότητές του; Θα μπορούσατε με 5 λέξεις να περιγράψετε τι είναι ο Συμπαραστάτης για τους πολίτες;
Δ.Κ.: Ο θεσμός αποσκοπεί στον έγκαιρο εντοπισμό και την αποτελεσματική αντιμετώπιση φαινομένων κακοδιοίκησης, διαφθοράς ή κατάχρησης εξουσίας και στη διασφάλιση της αμεροληψίας των δημοτικών αρχών και την υποβολή προτάσεων για την καλύτερη οργάνωση των υπηρεσιών. Βέβαια οι Δημότες υποβάλουν κάθε είδους αίτημα για το οποίο θα πρέπει να τους δοθεί κατεύθυνση για την επίλυσή του. Ακόμη αιτήματα που αφορούν ΔΕΚΟ, όπως υπερχείλιση αγωγών αποχέτευσης, απόφραξη αγωγών κλπ.
[Π]: Πως κυλάει η ημέρα για έναν Συμπαραστάτη;
Δ.Κ.: Θα έλεγα ότι η ημέρα του Συμπαραστάτη είναι αντίστοιχη με αυτή του Δημοτικού Συμβούλου ή του προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου. Με την ιδιότητα του Συμπαραστάτη θα συνεργαστώ με όλους τους διευθυντές των υπηρεσιών καθώς επίσης και με τους αρχηγούς των Δημοτικών παρατάξεων με στόχο να ανταλλάξουμε απόψεις για την καλύτερη λειτουργία του θεσμού προς όφελος των Δημοτών.
[Π]: Πως αντιμετωπίζεστε από τις υπηρεσίες του Δήμου ή τους φορείς που καλείστε να απευθυνθείτε;
Δ.Κ.: Δεν αντιμετωπίζω αρνητική διάθεση από τις υπηρεσίες του Δήμου. Υπάρχει θέμα με τους φορείς εκτός του Δήμου που έχουν άγνοια του θεσμού και δυσκολεύονται να συνεργαστούν ή να παρέχουν πληροφορίες σε σχέση με το αντικείμενό τους.
[Π]: Ποιος τομέας είναι εκείνος που συγκεντρώνει τις περισσότερες υποθέσεις από την μέχρι σήμερα εμπειρία σας;
Δ.Κ.: Νομίζω τα θέματα που αφορούν την δόμηση στον Δήμο και αιτήματα σε σχέση με την χρήση των εγκαταστάσεων στις πλάζ και την λίμνη Βουλιαγμένης είναι μέχρι στιγμής τα πλέον συνήθη. Επίσης δέχομαι αιτήματα για μείωση ή διαγραφή προστίμων.
[Π]: Αν ήσασταν εσείς ο πολίτης που απευθύνεται στον Συμπαραστάτη, τι θα του λέγατε;
Δ.Κ.: Θα του έλεγα ότι ορίζει η νομοθεσία, να απαντήσει στο αίτημά μου εντός το πολύ ενός μήνα.
[Π]: Θεωρείτε σωστό να υπάρχουν Δήμοι χωρίς Συμπαραστάτη δεδομένου του πληθυσμού τους;
Δ.Κ.: Είναι πράγματι λυπηρό ότι αρκετές δημοτικές αρχές θεωρούν το θεσμό ως μία περιττή πολυτέλεια. Ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης έχει ως αποστολή την έγκαιρη καταπολέμηση της κακοδιοίκησης, τη διασφάλιση της αμεροληψίας των δημοτικών αρχών, τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών και των επιχειρήσεων, καθώς και την αποσυμφόρηση του Δημάρχου και άλλων αιρετών οργάνων του Δήμου από την ασφυκτική και συχνά, παραλυτική, συσσώρευση αιτημάτων και παραπόνων των πολιτών. Σημαντική είναι επίσης η ενίσχυση της κουλτούρας διαμεσολάβησης εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών και διαφάνειας. Με τις σκέψεις αυτές θεωρώ ότι θα πρέπει ο θεσμός να λειτουργήσει στο σύνολο των Δήμων που είναι υπόχρεοι επιλογής Συμπαραστάτη.
[Π]: Υπάρχει κάποια πρόταση από μέρους σας για τι πρέπει, αν πρέπει να διορθωθεί στο θεσμό;
Δ.Κ.: Δεν νομίζω ότι μπορώ να προτείνω βελτιώσεις του θεσμού μέσα στο διάστημα λίγων μηνών που λειτουργεί στο Δήμο μας. Στην ετήσια έκθεση που θα υποβάλλω, πέραν του απολογισμού και των προτάσεων για την βελτίωση των Δημοτικών υπηρεσιών, πολύ πιθανόν να προτείνω και ιδέες για ενίσχυση του θεσμού.
Συνέντευξη
Αναστασία Ευαγγέλου
Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης του Δήμου Ελληνικού-Αργυρούπολης
Ο θεσμός ενισχύει την κουλτούρα ανοιχτής διακυβέρνησης που ανταποκρίνεται στις ανάγκες των πολιτών
[Π]: Έχετε εκλεγεί Συμπαραστάτης μετά από πρόταση της Διοίκησης του Δήμου. Πόσο αμερόληπτος καθίσταται ο θεσμός;
ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ: Διατελώ περίπου 5 μήνες ως «Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης του Δήμου» και σε επικοινωνία που έχω αυτό το διάστημα και με άλλους συναδέλφους που έχουν αναλάβει αντίστοιχους ρόλους προκύπτει το συμπέρασμα ότι βασική προϋπόθεση για να καταστεί ο θεσμός αμερόληπτος παίζει ο ισορροπημένος χαρακτήρας του κάθε ανθρώπου που εκπροσωπεί τον θεσμό και κατά πόσο μπορεί να ενεργήσει διπλωματικά, απαλλαγμένος από προσωπικές προκαταλήψεις και πολλές φορές με λεπτές χειρουργικές κινήσεις τόσο με τους πολίτες, επιχειρήσεις, όσο και με τις Υπηρεσίες του Δήμου και τους Αιρετούς, προκειμένου να επιτευχθεί ο επιθυμητός στόχος, που είναι η λύση των προβλημάτων των Δημοτών.
Ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης έχει ως αποστολή την έγκαιρη καταπολέμηση της κακοδιοίκησης, τη διασφάλιση της αμεροληψίας των δημοτικών αρχών, τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών και των επιχειρήσεων, καθώς και την αποσυμφόρηση του Δημάρχου και άλλων Αιρετών Οργάνων του Δήμου από την ασφυκτική συσσώρευση αιτημάτων των πολιτών.
[Π]: Αποτελεί ο ρόλος του Συμπαραστάτη έναν ρόλο διακοσμητικό ή χρήσιμο;
Ε.Α.: Σε καμία περίπτωση δε θα έλεγα ότι ο ρόλος του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης είναι διακοσμητικός. Αντιθέτως, είναι ένα χρήσιμο και απαραίτητο όργανο, το οποίο αρμόζει και πρέπει να υπάρχει σε ένα σύγχρονο Ευρωπαϊκό Δήμο.
[Π]: Πόσα περιστατικά/υποθέσεις έχετε μέχρι σήμερα κληθεί να διαχειριστείτε;
Ε.Α.: Ο θεσμός εστιάζει στην ουσία των υποθέσεων – περιστατικών που διαχειρίζομαι ήδη στο πρώτο πεντάμηνο της θητείας μου και οφείλω να σας πω, πως υπάρχουν υποθέσεις που είναι σε εξέλιξη και απαιτούν χρόνο για να διευθετηθούν. Για το κάθε αίτημα του Δημότη πραγματοποιώ συζητήσεις με τα εμπλεκόμενα μέρη, τους πολίτες, τις επιχειρήσεις, τους φορείς (αιρετούς και υπηρεσιακούς), ερωτήσεις σε άλλες εκτός Δήμου Υπηρεσίες, αναζήτηση σε αρχεία, ενημέρωση Δημοτικών Συμβούλων, με σκοπό να εξαχθεί ένα δίκαιο αποτέλεσμα.
[Π]: Ήταν εύκολα, δύσκολα, εκτός των αρμοδιοτήτων σας;
Ε.Α.: Νιώθω τον εαυτό μου τυχερό διότι ασχολούμαι με τα κοινά από το 2011 συμμετέχοντας σε διάφορες επιτροπές του Δήμου και υπήρξα εκλεγμένη Τοπική Σύμβουλος (Αντιπρόεδρος) της Κοινότητας της Αργυρούπολης την περίοδο 2019-2023. Όλη αυτή η διαδρομή αυτών των χρόνων με βοήθησε να γνωρίσω το πως λειτουργούν τα όργανα της διοίκησης με αποτέλεσμα να μπορώ τώρα να διαχειρίζομαι με καλύτερο τρόπο τις διάφορες υποθέσεις.
[Π]: Γνωρίζει ο κόσμος τι ακριβώς πρεσβεύει ο Συμπαραστάτης, ποιες οι αρμοδιότητές του; Θα μπορούσατε με 5 λέξεις να περιγράψετε τι είναι ο Συμπαραστάτης για τους πολίτες;
Ε.Α.: Διανύουμε την περίοδο που εκπαιδεύονται οι Πολίτες. Δυστυχώς υπάρχει μια μεγάλη μερίδα ανθρώπων που δεν χρησιμοποιούν το διαδίκτυο και δεν γνωρίζουν τις αρμοδιότητες του Συμπαραστάτη.
Όσον αφορά τις αρμοδιότητες θα σας πω τη σειρά των σταδίων που ακολουθώ: α. λαμβάνω εγγράφως από το Γενικό Πρωτόκολλο την καταγγελία, β. επικοινωνώ με την καταγγελλόμενη πλευρά, γ. την αποδοχή από την καταγγελλόμενη πλευρά της διαμεσολάβησης και δ. την ενημέρωση καταγγέλλοντος για την έκβαση της υπόθεσης.
Με λίγες λέξεις ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης έχει διαμεσολαβητικό ρόλο και είναι εδώ έτοιμος να εξυπηρετήσει κάθε πολίτη που έχει ανάγκη.
[Π]: Πως κυλάει η ημέρα για έναν Συμπαραστάτη;
Ε.Α.: Η μέρα ξεκινάει πάντα με την άνοιγμα της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας του Συμπαραστάτη και την οριστικοποίηση των ραντεβού που έχουν οριστεί τόσο με τους πολίτες, όσο με τους αιρετούς και τους υπαλλήλους του Δήμου.
Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να ενημερώσω τους πολίτες του Δήμου Ελληνικού- Αργυρούπολης ότι μπορούν να επικοινωνούν μαζί μου είτε τηλεφωνικά καλώντας στο 213.202.5022, είτε μέσω email:
[Π]: Πως αντιμετωπίζεστε από τις υπηρεσίες του Δήμου ή τους φορείς που καλείστε να απευθυνθείτε;
Ε.Α.: Υπάρχει άριστη συνεργασία με όλες τις Υπηρεσίες του Δήμου και τους Φορείς με τους οποίους συνεργάζομαι. Ο θεσμός δεν αντιμετωπίζεται καχύποπτα. Το αντίθετο θα έλεγα.
[Π]: Ποιος τομέας είναι εκείνος που συγκεντρώνει τις περισσότερες υποθέσεις από την μέχρι σήμερα εμπειρία σας;
Ε.Α.: Λαμβάνω αρκετά αιτήματα από πολίτες οι οποίοι μου αναφέρουν για τις κακοτεχνίες των συνεργείων του Φυσικού Αερίου, με κίνδυνο την πρόκληση ατυχημάτων.
[Π]: Αν ήσασταν εσείς ο πολίτης που απευθύνεται στον Συμπαραστάτη, τι θα του λέγατε;
Ε.Α.: Έχω το προνόμιο να ζω σε έναν πρότυπο Δήμο, που τόσο ο Δήμαρχος Ελληνικού-Αργυρούπολης κ. Γιάννης Κωνσταντάτος, όσο και οι Υπηρεσίες του Δήμου προσπαθούν καθημερινά για το καλύτερο, παρέχοντας σε όλους τους πολίτες υπηρεσίες υψηλού επιπέδου.
Όμως «ο εχθρός του καλού είναι πάντα το καλύτερο» και γι’ αυτό θα του έλεγα να συνεχίσει να πορεύετε με χαμηλούς τόνους, να είναι αποτελεσματικός και να βοηθάει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στην επίλυση των προβλημάτων, όπως ορίζει και ο ρόλος του.
[Π]: Θεωρείτε σωστό να υπάρχουν Δήμοι χωρίς Συμπαραστάτη δεδομένου του πληθυσμού τους;
Ε.Α.: Είναι ένας υποστηρικτικός θεσμός, ο οποίος είναι πολύ χρήσιμος και βοηθάει σημαντικά στην επίλυση των προβλημάτων. Κατά συνέπεια θεωρώ ότι πρέπει να υπάρχει σε όλους τους Δήμους.
[Π]: Υπάρχει κάποια πρόταση από μέρους σας για τι πρέπει, αν πρέπει να διορθωθεί στο θεσμό;
Ε.Α.: Καταθέτω μερικές ολοκληρωμένες προτάσεις για την αναθεώρηση του άρθρου 77, ώστε ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης να:
- αναγνωριστεί ρητά ότι δεν υπόκειται σε ιεραρχικό έλεγχο ή διοικητική εποπτεία εκ μέρους της δημοτικής αρχής.
- δύναται να επανεκλεγεί για δύο ακόμη θητείες.
- διορίζεται υπηρεσιακά για χρονικό διάστημα τριών (3) μηνών από τον Γ.Γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης, εάν δεν επιτευχθεί η επιλογή του από το Δημοτικό Συμβούλιο και, στη συνέχεια να επαναλαμβάνεται η ψηφοφορία με αυξημένη πλειοψηφία.
- δέχεται ανταποκρίσεις από τις υπηρεσίες του δήμου στις διαμεσολαβήσεις του εντός εύλογου χρόνου.
- διαμεσολαβεί και προς τα όργανα διοίκησης του Δήμου (ενώ τώρα δύναται μόνο προς τις υπηρεσίες του Δήμου).
- δύναται να χειριστεί και ανώνυμες καταγγελίες (ενώ τώρα υποβάλλονται μόνο επώνυμα).
- προκαλεί με έγγραφό του την πειθαρχική δίωξη του υπαιτίου σε σοβαρές υποθέσεις κακοδιοίκησης.
- συμμετέχει στις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, καθώς και των άλλων συλλογικών οργάνων του Δήμου, με απεριόριστο δικαίωμα γνώμης και λόγου, χωρίς δικαίωμα ψήφου.
Κλείνοντας την συνέντευξη θα ήθελα να ευχαριστήσω την εφημερίδα ΠΑΛΜΟ της Γλυφάδας για την ευγενική του πρόσκληση προς το πρόσωπό μου και τον χρόνο που μου διέθεσε προκειμένου να ενημερώσω τους αναγνώστες για τον θεσμό του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης και να ευχηθώ σε όλη την ομάδα να συνεχίσει με την ίδια θέρμη το εξαιρετικό της έργο.
Ένας Συμπαραστάτης για κάθε πρόβλημα!
Οι συμπαραστάτες του Δημότη και της Επιχείρησης σε επίπεδο δήμων και περιφερειών αποτελούν ένα διαμεσολαβητικό θεσμό μεταξύ των πολιτών, των επιχειρήσεων και του Δήμου ή της Περιφέρειας. Ο θεσμός εισήχθη με τον Ν. 3852/2010 (Άρθρα 77 και 179) και επανήλθε εκ νέου σε ισχύ με το άρθρο 7 του Ν. 4623/2019. Αποσκοπεί στον έγκαιρο εντοπισμό και την αποτελεσματική αντιμετώπιση φαινομένων κακοδιοίκησης, διαφθοράς ή κατάχρησης εξουσίας, στη διασφάλιση της αμεροληψίας των δημοτικών ή των περιφερειακών αρχών και στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών των Δήμων και των Περιφερειών.
Ο θεσμός του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης είναι κρίσιμος για την προαγωγή των αρχών της διαφάνειας, της λογοδοσίας και της χρηστής διοίκησης και εξ’ αυτού του λόγου η προθεσμία έκδοσης προκήρυξης πλήρωσης της θέσης είναι ενδεικτική.
Ο Συμπαραστάτης σε Δήμους και Περιφέρειες Σήμερα
212 Δήμοι υπόχρεοι επιλογής Συμπαραστάτη
42 Δήμοι έχουν επιλέξει Συμπαραστάτη (Οι Δήμοι Αγίου Δημητρίου, Γλυφάδας, Ηλιούπολης, Μοσχάτου – Ταύρου δεν έχουν εκλέξει μέχρι σήμερα Συμπαραστάτη)
13 Περιφέρειες υπόχρεες επιλογής Συμπαραστάτη
5 Περιφέρειες έχουν επιλέξει Συμπαραστάτη (Εκτός από την Περιφέρεια Αττικής)
Αλλαγές σε σχέση με την προηγούμενη Δημοτική Περίοδο
Σύμφωνα με τις πληθυσμιακές μεταβολές που κατέγραψε η Γενική Απογραφή Πληθυσμού του 2021, οι Δήμοι κάτω των 20.000 κατοίκων ανέρχονται πλέον σε 178. Συγκεκριμένα, υπήρξαν 10 Δήμοι που έπεσαν κάτω από το όριο των 20.000 κατοίκων και 2 Δήμοι που το ξεπέρασαν. Λαμβάνοντας υπόψιν ότι ο ένας εκ των δύο Δήμων που το ξεπέρασαν είναι νησιωτικός (Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων) και ήταν ήδη υπόχρεος επιλογής Συμπαραστάτη, ο αριθμός των Δήμων που δεν είναι πλέον υποχρεωμένοι να επιλέξουν Συμπαραστάτη βάσει της τελευταίας Απογραφής Πληθυσμού ανέρχονται σε 9. Έτσι, οι Δήμοι που είναι υπόχρεοι επιλογής Συμπαραστάτη διαμορφώνονται πλέον στους 212.
Επιπλέον, σύμφωνα με τον Ν. 4873/2021 Άρθρο 51, παρ.3 διευκρινίζεται ότι η πλειοψηφία των τριών πέμπτων (3/5) αφορούσε τη δημοτική περίοδο 2019-2023, με την παρ.1 του ίδιου Άρθρου να επαναφέρει την πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) του συνόλου των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου.
Τι είναι το symparastatis.gr;
Η υλοποίηση του symparastatis.gr έγινε από τον Ιωάννη Φύτρο στο πλαίσιο συμμετοχής στη διαγωνιστική διαδικασία του έργου WeOpenGov: Δίκτυο Κοινωνίας Πολιτών – Δημόσιων Φορέων για την Ανοιχτή Διακυβέρνηση που υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Active citizens fund, με φορέα υλοποίησης τη Διεθνή Διαφάνεια Ελλάς και εταίρους το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας – ΕΔΥΤΕ Α.Ε. (GRNET) και το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών / Ερευνητική ομάδα Ψηφιακά Μέσα για Συμμετοχή (ΕΚΠΑ dmPart).
Το Παρατηρητήριο παρουσιάστηκε στο 2ο φόρουμ του WeOpenGov: "Προτάσεις για την Ανοικτή Διακυβέρνηση στην Ελλάδα" την Τρίτη 5 Μαρτίου 2024, στο Πολεμικό Μουσείο Αθηνών.
Γιατί χρειάζεται παρατηρητήριο;
Γιατί η εφαρμογή του θεσμού του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης ομολογουμένως δεν έχει υιοθετηθεί στον αναμενόμενο βαθμό κατά τη διάρκεια των τριών πρώτων αυτοδιοικητικών περιόδων από τη θεσμοθέτησή του με τον Ν.3852/2010. Την τελευταία αυτοδιοικητική περίοδο 2019-2023, μόλις 19% των Δήμων που όφειλαν να επιλέξουν Συμπαραστάτη του Δημότη πράγματι επέλεξαν (δηλαδή 42/221 Δήμους). Τις δύο προηγούμενες περιόδους το ποσοστό διαμορφώθηκε σε 15,5% και 20,4% αντίστοιχα.
Γιατί από το 2011 μέχρι σήμερα δεν υπήρχε κάποιος φορέας ή κάποιο ηλεκτρονικό αποθετήριο που να συγκεντρώνει όλες τις σχετικές πληροφορίες για την εφαρμογή του θεσμού του Συμπαραστάτη στην Ελλάδα, ή έστω να τηρεί αρχείο για το ποιοί Δήμοι επέλεξαν Συμπαραστάτη, πόσοι Δήμοι μπήκαν στη διαδικασία να επιλέξουν αλλά απέτυχαν, τις αιτίες που απέτυχαν κ.λπ.. Η ύπαρξη ενός παρατηρητηρίου φέρνει στο προσκήνιο αυτές τις πληροφορίες και διευκολύνει σημαντικά την ενημέρωση και την έρευνα σ' αυτό το πεδίο.
Γιατί η ύπαρξη ενός παρατηρητηρίου για την εφαρμογή του θεσμού του Συμπαραστάτη ενισχύει τις ίδιες αρχές που προάγει και ο ίδιος ο θεσμός, δηλαδή της νομιμότητας, της διαφάνειας, της λογοδοσίας, της αποτελεσματικότητας, της αμεροληψίας και της χρηστής διοίκησης, αφενός ενισχύοντας το δικαίωμα των πολιτών στην ενημέρωση, αφετέρου καλλιεργώντας την ευαισθητοποίηση πολιτών και τοπικής αυτοδιοίκησης τόσο απέναντι στο θεσμό όσο και στις αρχές που καλείται να προασπίσει.
Σύμφωνα με τον Ιωάννη Φύτρο, η ύπαρξη Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης στο Δήμο σας, δύναται να έχει πολλαπλά οφέλη:
Για τον δημότη - πολίτη, καθώς θα μπορεί να απευθυνθεί σε αυτό το θεσμό για ζητήματα κακοδιοίκησης που τυχόν ανακύψουν, έχοντας μια επιπλέον δυνατότητα εξεύρεσης λύσης στα προβλήματα που τον αφορούν στο πλαίσιο της διάδρασής του με τον Δήμο.
Για τις υπηρεσίες του Δήμου, οι οποίες δύνανται να ωφεληθούν από τη λειτουργία του θεσμού, ο οποίος με την κατάλληλη επικοινωνία και συνεργασία με τις υπηρεσίες αλλά και με τη δημοτική αρχή μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών του Δήμου.
Για την ίδια τη δημοτική αρχή, η οποία πέρα από το ότι θα έδειχνε έμπρακτα την προσήλωση στην εξυπηρέτηση των δημοτών της και την ευημερία του Δήμου εν γένει, θα μπορούσε να αποσυμφορηθεί και η λειτουργία της που συχνά υπερφορτώνεται από αιτήματα πολιτών που δεν μπορούν να βρουν λύση σε κάποια υπηρεσία του Δήμου.
Αναδημοσίευση από τον Παλμό της Γλυφάδας με την άδεια της εφημερίδας